onsdag 7 augusti 2013

Skapa stickat utan att sticka

Obs! På riktigt, ej ritad i datorn.

Ursäkta tystnaden, jag hade inte så mycket att skriva om och sen blev jag sjuk. Nu är jag nästan frisk förutom att jag hostar så att jag väcker mig själv. Det går säkert över eller så kommer mina lungor upp, undrar vilket som händer först?
Jag har stickat lite på en restgarnssjuksjal, det är ungefär allt jag har orkat.

Jag hittade en länk idag om hur man skapar stickat i 4D, alltså sånt som man använder till film och reklma och mycket annat. Det här är något som har faschinerat mig länge, att de som gör det här jättejobbet till och med lägger ner tid på textila tekniker. Vilket de såklart BÖR göra; allt blir så mycket mer levande och detaljrikt, men det kanske inte är lika självklart för alla som för mig och antagligen dig.
Första gången jag insåg att de (de mystiska människorna som håller på med sånt här) faktiskt bryr som om textil var när jag såg Shrek för en massa år sedan och insåg att en brun mantel var vävt en klar och tydlig kypert. Sen dess har det nästan blivit en sport att hitta olika tekniker i animerade filmer och på bilder. Jag såg Despicable Me för ett tag sen och såg en hel del stickade föremål. Tjusigt värre.
Ta er tiden att titta på filmen, det är ganska häftigt. Först fattar man inte så mycket alls, och helt plötsligt framträder en stickad yta! Och bit för bit så dyker den upp allt mer tydligt. Jag är helt såld. Man behöver inte förstå vad presentatören pratar om eller gör för att uppskatta det faktum att det går!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar