söndag 17 februari 2013

Knitting Peace- Cirkus Cirkör (hur jag önskade att jag kunde rymma med stick-cirkusen)


Som tidigare utanonserat så skulle jag få gå och titta på Cirkus Cirkörs Knitting Peace, och igår var det dagen D. Jag vet ärligt talat inte om jag fortfarande har kommit ner från mitt nycirkus-sticknings-moln såhär drygt 12 timmar senare i skrivande stund men jag har en sak att säga till alla som läser det här:

GÅ OCH SE DEN HÄR FÖRESTÄLLNINGEN!

Det var så sagolikt vackert, så fint och fantastiskt på alla sätt och vis. Och hur ofta får stickningen plats så här aktivt på scenen? Vad sägs om en mänsklig stickmaskin som hänger i luften och som drivs av en person på en enhjuling, trasselgevär, stora nystan man kan krypa in i och luftmaskeupphängda trapetser? Det är bara lite och jag har inte ens avslöjat något för det går inte att föreställa sig upplevelsen innan man har sett den.
På deras hemsida finns en liten filmsnutt man kan se som en försmak- titta på den. Jag vet att jag skrev tidigare att den tydligen bara skulle gå i Sthlm, så fel jag hade. Jag vet inte om de har blivit ändrat eller om jag såg fel, men de ska tydligen turnera runt en del, så nu ökar tillgängligheten. Passa på! Det kostar vaddå, två nystan garn? http://www.cirkor.se/content/knitting-peace

Det finaste är att den/de som har gjort den här föreställningen har verkligen jobbat så stenhårt med att integrera stickningens väsen (om man ska använda det ordet) i föreställningen. De utnyttjar verkligen tekniken till max i symbios med artisterna och deras konstform, inte bara som bakgrund mot dem och det gjorde mig så himla glad. Stickningen var i allra hösta grad en aktiv deltagare i föreställningen. För de som är involverade i Stickgraffitti så tycker jag lite extra att man ska se den här just på grund av det...

Av respekt till Cirkus Cirkör har jag inga bilder från föreställningen, men jag har en hel drös bilder från foajén (som jag hade kunnat bo i!) och vägen upp till stället där det var.





Det fanns en liten stickhörna... Med cirkusbelysning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar