lördag 22 september 2012

Färgar allt!

Jag bestämde mig för att börja beta av mitt höga berg av garn som ska byta färg idag. Det här var helt lustfyllt(nu lät jag som en "fånga dagen"-boksförfattare, sorry för det) - jag älskar att färga! Det är nåt med att hålla på med en kemisk process, färg och garn samtidigt och inte riktigt veta hur det ska bli i slutändan som är så jäkla rolig.
The mountain of yarny doom!




Idag blev det lite mer tveksamt resultat. Det var fortfarande kul att färga, och jag inser ju att jag helt och hållet får ta på mig ansvaret eftersom jag kör det mesta på en höft och vägrar göra på annat sätt men ibland så blir det lite mer... varierat... resultat än man kanske hade önskat.....

Jag gick ut lite lätt med en härva som jag har fått nånstans i från och som jag trodde antagligen var ull, mest iallafall... Efter att ha försökt få den illgrön och som bäst lyckats få den till någon sorts odefinierbar ljusblå får jag erkänna ett ett litet bränntest och en fundering på var jag har fått den ifrån skulle kunna ha varit på sin plats, det var nog minst 50% akryl i den. Å andra sidan borde det kunna bli utmärkta sockor och det går ju alltid ner.
Ser ju fint ut i badet!

Och när man lyfter ur den så rinner allt ur som en dålig hårfärg.. Buhuuu!

Nåja. Man lär så länge man lever.
Bäst blev det ful-beiga garnet som nu är petrolblått och väldigt tjusigt. De grå härvorna på bordet är egentligen någon sorts konstig gråbeige ( j-a färgåtergivning!) och ville sig inte riktigt heller, säkert också delvis på grund av att de är blandfiber- vilket jag i det här fallet iallafall visste om. Men jag tänker att de kanske går att färga över. Eller nåt.
Svart är ju snyggt.
Inte mitt moment of glory.

Allt garn är ju inte färgat än.  Jag tar resten en annan dag, kanske imorgon. Nu hänger de här härvorna på min improviserade torkanordning gjord av ett mopp-skaft och två stolar över en bit plats och lite tidningar. Hoppas inte katterna kommer på att den går att leka med.

Kampen fortsätter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar