tisdag 27 mars 2012

The Great Stashbust of 2012!

Eller som vi säger på ren svenska: vårstädning.

Det är ju inte klokt hur mycket småsnuttar man samlar på sig, ibland så undrar jag om de försökar sig och skapar egna ekosystem i mina garnlådor. Jag kanske egentligen borde namnge dem, chipmärka dem och registrera dem hos Svenska Kennelklubben men eftersom jag försöker upprätthålla en attityd av att vara en hård och kall kvinna så river jag istället ut dem med jämna mellanrum när de har blivit alldeles för många och blir Radikal (tm).
Då blir det stora allvarliga projekt, gärna i flodhäststorlek. Det knepiga (mystiska! Har någon ringt Mulder och Scully om det här? ) är att hur mycket garn jag än tycker att det går åt till de här projekten så verkar det alltid finnas ungefär lika mycket kvar. Det är faktiskt jävligt konstigt om ni frågar mig....


En annan teori skulle kunna vara att mina garnlådor är ena änden på ett svart hål.

Nu är det iallafall dags att vara Radikal (tm) igen, och städsjaletten har åkt fram. Denna gången tänkte jag satsa på en virkad pläd, med baktanken att kanske kunna överlista garnlådan. Man kan ju nämligen göra den hur stor som helst, så när garnet är slut så är den färdig.... Jag hittade ett fint mönster med hexagoner här: http://jessieathome.blogspot.se/2009/10/flower-hexagon-granny-how-to.html
Det bra med det mönstret var att det går att använda även små snuttar garn, och att det verkar lätt att morfa ihop olika tjocklekar på garner, man gör bara fler varv av det sista varvet tills det stämmer något så när. Sen ska väl sägas att jag inte har några höga estetiska krav när det gäller den här, jag siktar på "intressant"...
Å andra sidan kan jag tycka att det är ganska skönt att bara få göra och inte behöva ägna sä mycket tid åt allt tankearbete som går åt till det estetiska i vanliga fall, det här blir lite mer metodiskt, meditativt. Det behövs också ibland.

1 kommentar: