onsdag 1 februari 2012

The cats balls or bracelet


Det här är en mycket uppskattade sak i mitt hushåll, speciellt av den nyaste medlemmen. Har man ingen katt, eller en katt som är för gammal/ har för mycket värdighet/ för lite tid för att skutta runt efter bollar så blir de rätt snygga armband och halsband.

Man kan göra dem av garnrester, blanda upp med pärlor och lite vad man vill, och de är lätta att bära eftersom de är fyllda med flirtkulor.
Jag har iallfall tagit mig i kragen och joxat ihop ett mönster efter hur jag brukar göra mina. Varsågoda!


Du behöver:
*Garn- Jag har använt Fabel, och till det här mönstret bör man använda tjocklekar som ligger på runt 26m/10cm för stl 2,5-3. Annars får man prova sig fram. Det är inte så svårt.
 *En virknål nr 3
 *Flirtkulor med en diameter på ca 3cm. (Varför heter det FLIRTkulor? Vad är det som är så sexigt med pressat papper i globform? Det är en konstig värld vi lever i...)
*Om man vill göra ett armband så rekommenderar jag runt resår, alltså inte den tunnaste varianten som man har till smock, och inte så tjock som man har till anoraksnoddar utan nåt mitt i mellan. Ska man göra ett halsband verkar det vara bättre med en stabil tråd så att det inte töjer ut sig.
* Om man ska trä saker på en tråd så kommer man också att behöva en grov vass (obs!) nål, och helst en tång att dra den med, då det gjorde livet mycket enklare.


Gör så här:

Lägg upp 4 lm, bind ihop till en ring med en sm. Sätt en markering var varvet börjar och slutar.
V1* 2fm i varje lm  (8m)
V2* 2fm i varannan m, 1fm i varannan fm
V3* Fm hela varvet
V4* 2fm i varannan m,.1fm i varannan fm
V5-8* Fm hela varvet

Stoppa i flirtkulan och virka i fortsättningen runt den. Om du ska göra något som kräver att den ska träs på en tråd, tänk på att vända upp hålet i kulan och ha koll på det, för när det väl är ihopvirkat så blir det svårt att hitta det igen, och det är mycket svårare att trä igenom på andra ställen i kulan
.
V9* Fm hela varvet runt, men minska 3m jämnt fördelat över varvet
V10* Fm hela varvet
V11* Fm hela varvet, men minska 4 m jämt fördelat
V12* Fm hela varvet, men minska 4 m jämt fördelat.

Sy ihop öppningen och fäst trådarna.
Gjorde du en kattboll? Då kan du genast göra en till, för om du inte har en väldigt gammal och lat katt så har den redan jagat in bollen under en soffa och får inte ut den. Det är antingen göra en ny eller krypa på knäna. I'm just saying.... Och ska du göra ett armband så behöver du fler ändå.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar