torsdag 5 januari 2012

A scarf for a happy wee scottish lad



Underrubrik: Halsduken som blev som den blev när den inte blev som jag hade tänkt mig

En polare sprang innan jul runt med en halsduk som han absolut inte fick tappa bort eftersom den var i hans familjs klanruta , och alltså inte helt lätt att ersätta så jag lovade honom en ny i julklapp. Jag tänker på honom som en ganska färgglad individ, och hade väl tänkt mig en i glada färger och massor med rutor. På nåt sätt... så blev det inte så... Jag vet verkligen inte hur, men ibland får stickningar sitt eget liv och blir på ett visst sätt. Det är inte så att jag är missnöjd med den, jag tyckar att den är fin, och den blev väl mottagen (bättre bilder har utlovats), men det är så intressant att den inte ens är i närheten av vad jag hade tänkt mig. Det är ju i och ju för sig rätt mycket här i livet som är på det viset, så man kanske inte borde bli allt för förvånad.

Ett kortfattat mönster, iallafall.

Du behöver:
2 nystan garn typ Drops Karisma, 1 av varje färg
Stickor 5
Garn till fransar, eller nån annan bård.

Lägg upp 26 m med en av färgerna.
Sticka 1r, 1a varvet ut. Hela halsduken stickas i mosstickning över 1r, 1a.
Sticka 13 m.
Plocka upp det andra garnet, sticka med det varvet ut, och tillbaka till mitten igen.
Sno garnen om varandra (obs! viktigt!) och plocka upp det första garnet och sticka de första 13 m. Sticka tillbaka in mot mitten.
Fortsätt så tills du har gjort ca 14 v, då skiftar du färgerna.
Gör rutor på ovanstående sätt tills garnet tar slut eller du tycker att det räcker. Sticka ett helt v med det första garnet, och maska sedan av.
Gör fransar.

Chutuluvantarna blev också väldigt uppskattade. Jag funderar på att kräva en bild...

Nyårsafton var en succé. Jag kan verkligen rekommendera sådana där flygande lyktor med tända ljus i istället för raketer, det var väldigt vackert och så mycket snällare mot miljö och djur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar